Performance marketing og effektmåling

Med performance marketing har man fokus på den del af markedsføring som virker, altså performer, og som giver nogle målbare resultater tilbage. Det kræver derfor at man som ansat i en stilling hvor man kan tilrettelægge en strategi, mål og en retningslinje, men samtidig være klar til at lave ændringer hvis ikke det virker i første omgang. Dermed fortsætter man med at lave effektmålinger på sine mål og tager datadrevne beslutninger ud fra resultaterne på målingerne.

https://www.shopify.com/blog/performance-marketing

Performance marketing spiller en stor rolle når det kommer til markedsføringsverdenen, fordi man i princippet kun betaler for de resultater man får. Man har hele tiden en finger på pulsen i forhold at kampagner fordi man hele tiden kan rette og optimere på dem, derved giver det også markedsføringsansatte en kontrol over budget og ROI.

Dog er performance markedsføring udsat for svindel eller robotter online, hvilket kan forskrue resultat.

https://amplify.dk/guide/performance-marketing

Tænker man på markedsføringstragten så befinder man sig nederst ved beslutning og handling, da det i performance marketing handler om at ramme virksomhedens undersegment hvor der er størst sandsynlighed for konventering. Derudover kan de risikere at fortynde dit brand ved at lave for meget performance marketing da det er CTA drevet.

https://www.shopify.com/blog/performance-marketing

Problemstilling

”Hvordan kan man måle, vurdere, og præsentere effekten af en marketingkampagne til en kunde/ledelse? Herunder, hvordan er sammenhængen mellem strategi, kampagnens indhold og effektmåling?”

Digtital strategi

En af de grundlæggende værktøjer til performance marketing er at have en strategi. Digital strategi er en plan. Hvad skal vi gøre for at komme i mål. Omfatter brugen af forskellige kanaler. Det handler kort sagt om at drive noget digitalt. 

Formålet er at forbedre virksomhedens online tilstedeværelse, øge brændværdien, awareness. Gennem fx. trafik på hjemmeside, leads og konverteringer.

Alt sammen handler det om at virksomheden skal kunne tjene penge på den investering de ligger hos et marketing bureau.

Vi har brug for strategi, fordi det målbart, vi får en kundeforståelse og så skaber det en målrettet tilgang. Vi skal forstå kunderne og vi skal forstå platformene. Dette gælder også selvom at det er super vigtigt at være fleksibel overfor sin strategi, da den ofte vender 180 grader.

En strategi skal indeholde:
  • Mål og målsætning 
  • målgruppe 
  • Konkurrentanalyse 
  • Digitale kanaler 
  • Indholdsstrategi 
  • Ressourceallokering 
  • Tidsplan og roadmap: Hvem skal gøre hvad og hvornår? 
  • Måling og analyse
  • Risikovurdering
5 gode råd til strategi
  • Vær fleksibel: Strategi møder altid modstand og man fejler hvis ikke man er fleksibel  
  • Kend dine værktøjer: Det okay ikke at kunne alt, men ikke prøv at sælg noget du ikke forstår
  • Engager dit publikum: Kend dit publikum
  • Data-drevet beslutninger: Mavefornemmelser er ude, data skal ALTID være med
  • Kend din modtager: Forstå segmentet og målgruppen. Hvis man ikke forstår målgruppen, arbejder man blindt. 

Når man skal præsentere sin strategi, efter man har udfyldt alle punkterne og flugt de gode råd, gennemgår man 5 faser overfor kunden.

De 5 faser hos SuperEgo
  1. Kunden skal føle sig i gode hænder. Gå dybt ind i potentiale. Kunden skal lærer jer at kende. Giv dem tryghed. Afdæk markedspotentiale. Markeds digitale adfærd. Konkurrenterne. Hvor står kunden nu, giv dem lidt ros for det gode de har gjort. På den måde får man fuld opmærksomhed fra modtager. 
  2. Skure op for teori og faglighed. Læg dem ned med viden. Dermed skaber man ydereligere tryghed fordi du viser du har fagligheden på plads. 
  3. Strategien skal præsenteres for kunden. Hvad er det målgrupper vi ser, hvorfor vælger vi dem, indhold og budskab, platforme. I skal kæde analyse og observationer sammen med teorien. 
  4. Man kommer ind på ekstra ting så det hele bliver bedre. Derfor skal i sælge at det vil give mening at arbejde med andet end det mest teoritiske. 
  5. Budget. Kunden synes altid det dyrt, derfor skal det forsvares. Man kan altid fjerne fase 4 til når kerne stoffet har wow’et kunden og herefter tilføjes igen.

Det er umuligt at sælge sin strategi til kunden hvis ikke de 5 faser bliver opfulgt i kronologisk rækkefølge. Dog er det muligt at undvære fase 4 også pitche ekstra indhold til en kampagne senere hen, til kunden har set at der bliver holdt hvad man lover dem af udbytte.


Kreativt indhold,
metrics og optimering

Kreativiteten på kampagner spiller en væsenlig rolle som værktøj til at få performance marketing til at virke. Dog er der nogle ting som en grundlæggende for at design-fasen kan gå i gang:

  • Målgruppe
    • Målgruppen er det vigtigste og danner grundlag for alle andre beslutninger.
  • Platform
    • Målgruppen bestemmer hvilken platform du skal operere på, men alle platforme har nogle best practice, som der så vidt muligt skal være opfyldt.
  • Format
    • Formatet er relativt vigtigt fordi der kommer nogle begrænsning fra budgettet. Derudover kan valget af format også blive påvirket af hvor meget du ønsker at fortælle.
  • Hvor befinder vi os i tragten?
    • Vores position i tragten er alt afgørende i forhold til hvordan vi skal formidle det budskab vi ønsker at levere til forbrugerne. Derudover handler det også om budget
Awareness

Brand story videos / “Hvem vi er” content

Social media trends

USP’er

Mission statement og mål

Influencer content

CTAs fokuseret på “Læs mere”

Consideration

Behind the scenes videoer

“Hvad vi laver” content

How-to guides eller uddannelsesmateriale, der
linker til blogindhold

Awards / industri certificeringer

Statistikker om dit produkt eller dets resultater

Sammenligning – dig vs. konkurrenter

User-generated content (styling videos,
reviews)

Annoncer, der viser et bredt produktsortiment

Conversion

Specifikke produkter med en særlig rabat

FOMO baserede tilbud

Rabatkoder

Sign-up tilbud

Shipping tilbud

Metrics, KPI’er og målsætninger

Grundregel for KPI 

  • KPI er et mål der skal hjælpe med at vurdere succes 
  • En KPI skal være et mål som vi kan måle på
  • De skal vise en form for fremdrift
  • Normalt har man 3-7 KPI’er

Grundregel for metric 

  • Ingen metric kan stå alene, vi kigger på sammenhængen. 
  • At have for få metrics i en rapport er lige så farligt som at have for mange. Det bliver rodet.
  • Metrics hjælper dig med at forstå,hvorfor KPI’erne ikke når deres mål
KPI’er og metrics

Optimering er en stor del af arbejdet, når man starter en kampagne, hvor tit man kigger på data fra en kampagne, kommer an på, hvor længe den har kørt, og hvordan budgettet for kampagnen er. Det er vigtigt at holde øje med kampagnen i starten. Konverteringskampagner er der, hvor der ligger mest optimeringsarbejde.

Alle kampagner starter i læringsfasen. Det er der, hvor algoritmen tester forskellige sammensætninger. Vi er i en meget ustabil performance, så længe vi er i læringsfasen. Det betyder højere CPA.

Forskellen mellem igangværende kampagner vs kommende kampagner.

Det er lige vigtigt at man tager viden med videre til kommende kampagner, ud fra den data og viden man henter ved igangværende kampagner. 

A/B tests er et godt værktøj til at finde ud af hvad der virker hos den bestemte målgruppe. 

Det er altid en god ide at teste annoncer og budskaber op imod hinanden. Man kan nøjes med at teste lidt af gangen. 

Tests kan hjælpe med at teste effektiviteten af kampagne variabler som

  • Kreativer
  • Målgrupper
  • Placering
  • Produktsæt
  • Copy
Afrapportering

Formålet med din rapport er at give din modtager brugbar information, så vi vil gerne undgå vanity metrics. Vanity metrics er når der bliver fortalt om forskellige tal uden at sætte dem i kontekst. Det fortæller os ingenting og det skjuler at det ikke er gået særlig godt. 

De mest almindelige og bedste diagrammer til at vise sit data til kunden er søjlediagrammer, linjediagrammer og cirkeldiagrammer. Fælles for dem alle er at der ikke må tilføjes for mange forskellige slags data, da det vil forvirrer hjernen og gøre dem for komplekse at forstå.

Herunder vil jeg liste 5 fejl der ofte bliver begået.

  1. Form over funktion
    • Når man overkomplicer designs gør det data sværere at forstå. Derfor er de datavisualiseringer dem der balancerer form og funktion. Det skal være simpelt og visuelt tiltalende.
  2. Forkert brug af scale
    • Her kan der opstå det problem at hjernen sammenligner datasæt forkert, hvilket gør det misvisende. Derudover vil det favoriserer datasæt så nogle virker vigtigere end andre. Derfor er best pratice at holde samme skala for datasæt der minder om hinanden.
  3. Manipulering af akser
    • Her er den første fejl at man har en y-akse som starter over nul, hvilket kan forvrænger forskellen på værdierne. Derudover kan nogen finde på at vende y-aksen hvilket kan få et resultat, fx omsætning, til at se højere ud end den er. Til sidst har nogle tilføjet en ekstra y-akse som forvirrer og skjuler det reelle resultat.
  4. Dårligt organiseret data
    • Hvis ikke dit data er organiseret bliver det svært at identificere vigtige tendenser. Derfor anbefaler jeg at det bliver holdt simpelt, derfor undgå for mange detaljer, data og farver. Husk en forklaring. Hold orden ved at arranger data fra højest til lavest, eller omvendt. Derudover er det en god ide at følge den naturlige rækkefølge i tidsbaserede grafer.
  5. At antage, at procenter altid skal vises med cirkeldiagrammer
    • Det er en god ide at vise procentvise ændringer over tid i et søjlediagram. Derudover kræver procentændringer en 100% referenceværdi til sammenligning.
Afrapportingsmøde

Man kan håndtere nogle af de dårlige afrapporteringer sådan her: 

Dårlige tal: test, vi selv fejler, tekniske problemer. Dårlige tal som vi ikke kan kontrollere, herunder at kunden ikke vil have nye kreativer. 

Der er mange forskellige kunder, herunder krævende og utilfredse kunder, men der er en projektleder som har kundekontakten som er primært ansvarlig for kunden. 

Der kan også være ingen spændende ting at vise. 

Når vi fremlægger er det vigtigt at 

  • Sætte ord på hvorfor det godt eller hvorfor det sket
  • Det må ikke blive en oplæsning, og at man kan kommunikere med kunden. 
  • Om man skal have noter med eller ej, er et personligt valg
  • Inviter kunden med behind the scenes, for at vise dem vores verden. Det giver ro og tillid. Det kunne også være at vise mængden af alt det vi har testet. Vis og fortæl gerne hvad, hvordan og hvor meget vi gør for en virksomhed. 

Inden mødet bliver afsluttet – don’t give options, prescribe

Vi skal fremlægge de forskellige gode muligheder, især fordi prisen kan være forskellig. Forklar mulighederne, men jeg vil anbefale dig den her , men version x kan også meget hvis ikke du vil bruge lige så mange penge. 

Altid gør brug af data story telling når din rapport skal udformes. No one ever made a decision because of a number. They need a story. Vi kan få folk til at tage en beslutning gennem den data vi viser dem og vi kan praje dem i den retning vi selv ønsker. 

Rapport-tragten 

  • Discover 
    • Undersøg dataen og find mønstre, tal der stikker ud osv.
  • Explain 
    • Hold dataen op mod trends, benchmarks og mål. Forsøg at finde sammenhænge der hjælper os med at forklare, hvorfor dataen er som den er. fokuser på et specifikt emne ad gangen. 
  • CTA
    • Call to action kan og bør ofte have mere data bag sig. Du bør tilbage en hypotese og et forventet resultat af disse ændringer 
  • Request
    • Hvis nødvendigt. Dine slides bor have mere tekst og kontekst implementeret, hvis kunden foran dig ikke er den endelige beslutningstager og rapporten skal videregives. 

Fire grundregler 

  • hold det simpelt
  • Reducer mentale opgaver 
  • skab kontekst 
  • vis data der tilføjer værdi 

Inden du starter din rapport er det en god ide at du stiller dig selv disse spørgsmål:

  • Hvem er din målgruppe?
  • Hvorfor er de interesserede i disse tal?
  • Hvad ved de allerede?
  • Hvad skal de vide?
  • Hvad vil du gerne opnå med din rapport?
  • Hvilken data skal du bruge til at opnå det?
Gode råd

Resultat

Case: Børneshoppen

Her skulle vi øve det at lave en digital strategi for at kunne løse problemstillingen, hvor efter den skulle præsenteres for Jimmi, hvor vi øvede præsentationsteknik.

Problemstilling:

Derudover har vi udformet en rapport med den viden vi har fået af Julie i denne micro credential.

Opsummering af problemformulering: ”Hvordan kan man måle, vurdere, og præsentere effekten af en marketingkampagne til en kunde/ledelse? Herunder, hvordan er sammenhængen mellem strategi, kampagnens indhold og effektmåling?”

Besvarelse

Man kan måle effekten af en marketingkampagne ved at anvende målbare KPI’er og metrics. Vurderingen sker løbene og til slut når vi trækker data ud til vores analyser af dataen. Præsentationen sker når vi skal fremlægge vores data for kunden og måle dem mod vores KPI’er og metrics. Sammenhængen mellem strategi, indhold og effektmåling skal være stor. Det hele spiller sammen for at skabe det bedste resultat. Vi er nødt til at have en startegi for at beskrive hvad det er vi skal arbejde på, indholdet skal passe til de mål vi sætter i startegi og for at få en god effektmåling skal vi måle på de rigtige parametre i forhold til hvad der har relevans for vores målsætning og det vores kunder ønsker.

Kilder

Primære undervisere: Julie Søndergaard Baikie og Jimmi Toft Zadstov, Superego
Facilitator: Tine Juhl, VIA

https://www.shopify.com/blog/performance-marketing

https://amplify.dk/guide/performance-marketing

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du vores brug af cookies.