Email marketing

E-mail marketing er en af de ældste former for online markedsføring, der bruges til at nå potentielle kunder og styrke relationer med eksisterende. Gennem målrettede og skræddersyede e-mails kan virksomheder levere relevant indhold og tilbud direkte til kundernes indbakker, hvilket opbygger kundeforhold og øger konverteringer.

Ved at bruge engagerende emnelinjer, responsivt design og dataanalyse kan virksomheder optimere deres e-mail marketing og opnå imponerende resultater. Det er derfor en vigtig del af digital markedsføring, især for webshops.

Målrettet kommunikation

E-mail marketing muliggør segmentering og målretning af modtagere baseret på demografi, interesser og adfærd mm, hvilket øger relevansen og chancen for engagement og konvertering fra kunden.

Direkte og personlig kommunikation

E-mails leveres direkte til kundens indbakke, dette muliggør personlig kommunikation. Tilpasset indhold til den enkelte kunde kan styrke relationer mellem virksomhed og kunde.

Høj return on investment

E-mail marketing giver en høj ROI, da omkostningerne er lave sammelignet med andre kanaler. Dette gør det muligt for virksomheder at opnå betydelige resultater og en høj konverteringsrate.

Automatisering og tidsbesparelse

Automatiseringsværktøjer gør det muligt for virksomheder at oprette og planlægge e-mailkampagner på forhånd, hvilket sparer tid og sikre regelmæssig kundekommunikation.

Når vi snakker om Email marketing så kan vi kigge på PESO modellen. Her befinder Email marketing sig i segmentet mellem paid og owned media fordi en virksomhed betaler for at sende emails ud, men at sende en email ud foregår på deres eget medie.

CRM – customer relations management 
  • Data management
  • Kunde interaktionsdata 
  • Segmentering baseret på interaktion data 
Segmentering
  • a-list, b-list, c-list 
  • Interessebaseret 
  • Produkt baseret 
  • Det skal give mening for virksomheden. 
  • Databaseret segmentering gennem cookies. 
  • Kan bruges på både automation og broadcast. 
Nyhedsbrev/broadcast 
  • Bred modtagerliste 
  • Manuel udsendelse 
  • Udsendelse af en bestemt meddelelse; Produktlanceringer, kampagner mm
Automation/workflows 
  • Bruger aktiverede flows
  • Transaktionelle e-mail – ordrebekræftelse mm 
3 Essentielle og Vigtige Automation Flows
Velkomst flow
  • Byder velkommen
  • Inkludere lokkekaldet
  • Introduktion til brand og værdier
Abandoned cart
  • Reminder om at der stadig ligger ting i kurven
  • Trust pilot anmeldelser
  • Produkt anmeldelser
Back-in-stock
  • Tak for din interesse, vi holder dig opdateret
  • Potentielt cross-sell eller up-sell
  • Produktet er tilbage

Problemstilling: Hvordan kan E-mail marketing øge kendskabsgraden til Bruun og kundeloyaliteten til deres produkter?

Email marketing opgave: anbefal en email marketing kampagne incl. målsætning og hvordan resultatet kan måles for Bruun Kola og producer tre email marketing produkter, der understøtter ovennævnte email marketing kampagne.

Case virksomhed: Bruun Kola.

Leadgenerering

En leadgenerering med en freebie, som møder den specifikke målgruppe, og som overholder lovgivningen

Det værktøj, som en virksomhed bruger til at indsamle profiler/kunder, for senere at kunne bruge disse oplysninger i f.eks.email marketing.

Forskellige formater af sign-up forms

  • Embedded form
  • Pop up
  • Slide-in
  • Exit-intent
  • Gamification
Vigtigt at huske ved indsamling

Som minimum ALTID fornavn og email

Men man kan også opsamle fødselsdag

Køn, Hudtype og hvad der ellers ville have relevans i forhold til de produkter som en virksomhed forhandler.

Freebie

En freebie er noget værdifyldt man som virksomhed tilbyder sin kunde i bytte for information, herunder også E-mail.

Det er dog vigtigt at huske hvem man henvender sig til, hvem ens målgruppe er. Derfor er matchet mellem målgruppe og freebie VIGTIGT!

Målgruppe

Det vigtigt at udvælge sin målgruppe, i sær hvis det nogen form for rabat man tilbyder som freebie. Det kan gå hen at blive for dyrt for virksomheden at tilbyde 10, 15 20% rabat til alle kunder.

Derudover skal vi kun bruge deres email en enkelt gang.

Lovgivning

Spamforbuddet:

§ 10, stk. 1: ”En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post….med henblik på direktemarkedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil.”

Hos Klaviyo er det muligt at segmentere sin målgruppe. Jeg har valgt kun at vise min sign-up til ikke allerede eksisterende på min liste.

Andre muligheder for segmentering

Show to all visitors

Show to any existing profile

Show to email subcribers only

Show to SMS subcribers only

Show to specific profiles in a list or segment

Min målgruppe er voksne mennesker som er godt etableret på arbejdesmarkedet og som derfor har en almindelig indkomst.

Bruun henvender sig til til personer med en højere indkomst, grundet prisen, men vi vil gerne øge kendskabgraden og loyaliteten.

Automations og kampagner

Automation

Email automation er en automatisk e-mail, der sendes på autopilot. Når de først er sat op, sendes de automatisk til dinemodtagere på dine mailliste på det rette tidspunkt baseret på modtagerens adfærd i dine e-mails og på dit website.

Forskellige flows: Velkomst flow, Abandoned Cart (Tabt kurv), Browse Abandonment (kigger på produkt), Added to cart (lagt i kurven), Loyalitet, Win back af kunder, Sunset, Evergreen, Post Purchase, Trustpilot og mange, mange flere

Nedenfor vil jeg gå i dybden med hvordan jeg har formet mit velkomst-flow

Min trigger bliver udløst når en person tilmelder sig min email liste.

Det første split er om personen har tilmeldt sig ved at lave en ordre inden for det sidste døgn

Hvis de har det modtager de en “tak for din ordre mail”

Har de ikke lagt en ordre vil de komme til næste split i mit flow

Her handler det om hvorvidt de har tilmeldt sig gennem min sign-up form eller ikke.

Har de ikke skrevet sig på gennem min sign-up form vil de blot modtage generelle nyhedsmails osv.

Har de givet mig deres email gennem sign-up formen vil de modtage denne mail.

Min Freebie er 15% rabat, da det for målgruppen er et high-end produkt. Det handler om at forbrugerne kan spare kroner og øre hos Bruun.

Hvis der bliver lavet et køb efter denne mail vil de stoppe i dette flow.

Laver de ikke nogen ordre så har jeg anvendt Poetype’s best practice ⬅️

Performance direkte hos Klaviyo
Kampagner

Formålet med nyhedsbreve/kampagner er at opbyggeen fast kommunikation med dit publikum. Det er her, du har mulighed for at kommunikere diverse nyheder, produktlanceringer, tilbud osv., hvor du selv bestemmertidspunkt det sendes og målgruppen.

Forskellige kampagnemails: Nyheder, Tilbud, Inspiration, Shop the look, Udvalgte produkter, Events, Butiksåbning, Konkurrencer. Alt som ikke kan sættes dirkete til en handling.

COPYWRITING

Alt tekst i dine mails osv. bliver udformet ved at du laver en hel masse research så der er 100% styr på alle facts. Beslut dig for hvad det er du vil skrive om, hvad hovedpunkterne skal være og hvorfor det er relevant. Det hele skal kobles op på målgruppen.

Det hele skal kompromeres til ikke at fylde ret meget og værdien skal være tydelig for modtageren med det samme da 70% af modtagerne kun skimter deres mail. Vi skal derfor have deres opmærksomhed hurtigt.

Hvis man kun har fokus på egenskaber, rammer man kun niveau 5 og måske 4. Det er derfor vigtigt at have fokus på udbytte og fordele, da man så ender med at kommunikere helt ned til niveau 2.

PZL-metoden
Hvad så?-metoden
Emotionelle triggers

Involvering – Få personen til, at føle eller tænke de er der. Flawsomeness – Du vender en mangel på dit produkt til en fordel, behovet for at høre til, social Prof, øjeblikkelig tilfredsstillelse, eksklusivitet, nysgerrighed og mange flere.

Grafiske elementer

Ingen ‘regler’ men: Del teksten op, så den er let at læseHav altid en knap (CTA) så kunden ikke behøver scrolle for meget, hav altid mobilen i fokus da støredelen åbner på mobilen


Jeg har valgt denne subject line og preview text til min kampagnemail fordi den taler ind i den emotionelle trigger jeg har anvendt i teksten på min mail

Min mail ser således ud. Det var vigtigt for mig at modtageren blev mødt af noget grafisk, med en smule tekst der fanger deres opmærksomhed, samtidig med at noget af min tekst var synlig for at vægge en nysgerrighed.

Jeg har anvendt PZL-metoden til at formulere min tekst i mailen.

Derudover har jeg valgt at anvende CTA knap efter hver fase.

Det hele er udformet med fokus på målgruppe og de 5 awareness niveauer.

Jeg har anvendt den emotionelle trigger “frygt” for at stå at mangle Bruun og deres produkter.

Opsamling

Ser vi tilbage på hvad problemstillingen lød på så kan Bruun øge kendskabsgraden til brandet ved at tilføje sign-up forms til deres hjemmeside med en freebie som bytte for de besøgende på sidens email. På den måde vil de øge chancen for et køb med det samme og hvis ikke dette sker kan de varme deres lead op gennem forskellige mails som hele tiden vil minde dem om Bruun produkterne. Hvis der opstår et køb vil de kunne øge genkøbsraten ved at blive ved med at holde deres leads varme. På den måde kan de opnå flere konverteringer, højere kendskabsgrad og forhøjet kundeloyalitet.

Kilder

https://mortenbaek.dk/marketing-guides/guide-email-marketing

Mette Ramsing, tidligere MFØ praktikant hos Trendhim

https://academy.hubspot.com/courses/email-marketing?library=true&hubs_content=www.hubspot.com%2Fproducts%2Fmarketing&hubs_content-cta=nav-resources-academy

Kenneth Dahl, CRM Manager, Trendhim

Ekstern underviser, Kathrine Svanborg, Poetype

Shopify

Klaviyo

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du vores brug af cookies.